Children Learn What They Live
***************************************************
1 If a child lives with CRITICISM.
He learns ... to CONDEMN.
2 If a child lives with HOSTILITY.
He learns ... to FIGHT.
3 If a child lives with RIDICULE.
He learns ... to be SHY.
4 If a child lives with SHAME.
He learns ... to feel GUILTY.
5 If a child lives with TOLERANCE.
He learns ... to be PATIENT.
6 If a child lives with ENCOURAGEMENT.
He learns ... CONFIDENCE.
7 If a child lives with PRAISE.
He learns ... to APPRECIATE.
8 If a child lives with FAIRNESS.
He learns ... JUSTICE.
9 If a child lives with SECURITY.
He learns ... to have FAITH.
10 If a child lives with APPROVAL.
He learns ... to LIKE HIMSELF.
11 If a child lives with ACCEPTANCE AND FRIENDSHIP.
He learns ... to FIND LOVE IN THE WORLD.
by Dorothy Law Nolte
Jika yang ini sumenya betul, maka seorang guru itu mempunyai tanggungjawab yang berat untuk mendidik anak-anak muda ini.
Bukan saja guru itu mempunyai beban sedemikian, ibubapa dan masyarakat sekeliling pun mempunyai tanggungjawab sedemikian.
Nowadays, ramai ibubapa yang TAK tahu tentang pengurusan stres. Stres yang mereka rasa kat pejabat akan dibawa balik ke rumah, bila balik rumah, nampak anak mereka buat hal, bila tak tahan, akan berlaku perang mulut ataupun mula merokok. Anak-anak akan mula mengikut perangai mereka.
Ini yang akan dibawa ke sekolah. Anak-anak muda sekarang dah pandai mencarut, lawan balik, dan yang standard, merokoklah. Dengan sistem pendidikan yang ada di Malaysia, anak-anak muda lebih banyak meluangkan masa di sekolah kerana aktiviti kokurikulum atau kelas tambahan, maka, guru-guru yang lebih banyak melihat anak-anak muda ini dari ibubapa mereka.
Sepatutnya, cikgu kenalah memberi contoh yang baik kepada anak-anak muda ini sebab 1 idea yang wujud dari dulu lagi, cikgu adalah orang yang baik, alim, bertimbangrasa, penyabar..... secara ringkasnya mereka ni adalah dari golongan yang perwatakannya baik.
Tetapi segelintir dari mereka telah lupa yang mereka ni adalah golongan pendidik, gelaran cikgu yang ada hanya wujud masa didalam sekolah, di luar sekolah, mereka bertukar kepada orang lain. Yang tidak merokok, dah jadi merokok, yang penyabar orangnya, dah jadi pembuli di jalanraya, yang tidak bermulut kasar, percakapannya boleh melibatkan kata-kata kesat. Yang kononnya sering mendengar dan menasihati masalah pelajar, boleh mengetawakan atau menghebohkan masalah pelajar kepada pihak ketiga. Yang mengajar pelajar jangan bermulut murai boleh menjadi mulut murai diluar sekolah. Agama mengajar kita supaya senantiasa merendah diri dan jangan sekali-kali meninggikan tinggi tapi ada jugak guru yang suka memegahkan dirinya.
Sepanjang pengalaman I mengikuti kem (yang tak seberapa ini), banyak perwatakan cikgu yang I jumpai. Ada setengah-setengah guru yang I RESPEK, BEB! Guru-guru ini betul-betul berjiwakan pendidik, senang cerita, seorang gurulah. Yang selebihnya, tahu-tahulah saja.
Yang I kesiankan ialah anak-anak muda ini, mereka ni ibaratkan kain putih, kitalah yang mencorakkan kain putih tersebut. Mereka memandang tinggi terhadap guru-guru mereka. Itu ok sebab guru yang mereka sanjungi dan hormati memang patut menerimanya. Yang tak sepatutnya ialah mereka yang bergelar guru tetapi bukan seorang guru dalam erti kata yang sebenarnya.
Pernah terjumpe dengan seorang guru, member tanya kenapa menjadi guru dan jawapan yang diberi, kerja dengan kerajaan ma, gajinya tetap ada.
GURU = MANUSIA
Tak lari dari kesilapan. Itu I paham..... tapi kenalah sedar diri, yang guru mempunyai beban dan tanggungjawab yang berat dalam membentuk perwatakan seorang manusia.
Guru dan anugerah cemerlang.
Setiap tahun, guru akan dihargai melalui anugerah cemerlang. Persoalannya, dia dapat gelaran tersebut melalui bodekannya atau melalui kerjanya?????????
TUHAN SAJE YANG TAHU................
***************************************************
1 If a child lives with CRITICISM.
He learns ... to CONDEMN.
2 If a child lives with HOSTILITY.
He learns ... to FIGHT.
3 If a child lives with RIDICULE.
He learns ... to be SHY.
4 If a child lives with SHAME.
He learns ... to feel GUILTY.
5 If a child lives with TOLERANCE.
He learns ... to be PATIENT.
6 If a child lives with ENCOURAGEMENT.
He learns ... CONFIDENCE.
7 If a child lives with PRAISE.
He learns ... to APPRECIATE.
8 If a child lives with FAIRNESS.
He learns ... JUSTICE.
9 If a child lives with SECURITY.
He learns ... to have FAITH.
10 If a child lives with APPROVAL.
He learns ... to LIKE HIMSELF.
11 If a child lives with ACCEPTANCE AND FRIENDSHIP.
He learns ... to FIND LOVE IN THE WORLD.
by Dorothy Law Nolte
Jika yang ini sumenya betul, maka seorang guru itu mempunyai tanggungjawab yang berat untuk mendidik anak-anak muda ini.
Bukan saja guru itu mempunyai beban sedemikian, ibubapa dan masyarakat sekeliling pun mempunyai tanggungjawab sedemikian.
Nowadays, ramai ibubapa yang TAK tahu tentang pengurusan stres. Stres yang mereka rasa kat pejabat akan dibawa balik ke rumah, bila balik rumah, nampak anak mereka buat hal, bila tak tahan, akan berlaku perang mulut ataupun mula merokok. Anak-anak akan mula mengikut perangai mereka.
Ini yang akan dibawa ke sekolah. Anak-anak muda sekarang dah pandai mencarut, lawan balik, dan yang standard, merokoklah. Dengan sistem pendidikan yang ada di Malaysia, anak-anak muda lebih banyak meluangkan masa di sekolah kerana aktiviti kokurikulum atau kelas tambahan, maka, guru-guru yang lebih banyak melihat anak-anak muda ini dari ibubapa mereka.
Sepatutnya, cikgu kenalah memberi contoh yang baik kepada anak-anak muda ini sebab 1 idea yang wujud dari dulu lagi, cikgu adalah orang yang baik, alim, bertimbangrasa, penyabar..... secara ringkasnya mereka ni adalah dari golongan yang perwatakannya baik.
Tetapi segelintir dari mereka telah lupa yang mereka ni adalah golongan pendidik, gelaran cikgu yang ada hanya wujud masa didalam sekolah, di luar sekolah, mereka bertukar kepada orang lain. Yang tidak merokok, dah jadi merokok, yang penyabar orangnya, dah jadi pembuli di jalanraya, yang tidak bermulut kasar, percakapannya boleh melibatkan kata-kata kesat. Yang kononnya sering mendengar dan menasihati masalah pelajar, boleh mengetawakan atau menghebohkan masalah pelajar kepada pihak ketiga. Yang mengajar pelajar jangan bermulut murai boleh menjadi mulut murai diluar sekolah. Agama mengajar kita supaya senantiasa merendah diri dan jangan sekali-kali meninggikan tinggi tapi ada jugak guru yang suka memegahkan dirinya.
Sepanjang pengalaman I mengikuti kem (yang tak seberapa ini), banyak perwatakan cikgu yang I jumpai. Ada setengah-setengah guru yang I RESPEK, BEB! Guru-guru ini betul-betul berjiwakan pendidik, senang cerita, seorang gurulah. Yang selebihnya, tahu-tahulah saja.
Yang I kesiankan ialah anak-anak muda ini, mereka ni ibaratkan kain putih, kitalah yang mencorakkan kain putih tersebut. Mereka memandang tinggi terhadap guru-guru mereka. Itu ok sebab guru yang mereka sanjungi dan hormati memang patut menerimanya. Yang tak sepatutnya ialah mereka yang bergelar guru tetapi bukan seorang guru dalam erti kata yang sebenarnya.
Pernah terjumpe dengan seorang guru, member tanya kenapa menjadi guru dan jawapan yang diberi, kerja dengan kerajaan ma, gajinya tetap ada.
GURU = MANUSIA
Tak lari dari kesilapan. Itu I paham..... tapi kenalah sedar diri, yang guru mempunyai beban dan tanggungjawab yang berat dalam membentuk perwatakan seorang manusia.
Guru dan anugerah cemerlang.
Setiap tahun, guru akan dihargai melalui anugerah cemerlang. Persoalannya, dia dapat gelaran tersebut melalui bodekannya atau melalui kerjanya?????????
TUHAN SAJE YANG TAHU................