Tuesday, July 22, 2008

Resume

Hari ini nak cakap pasal RESUME atau biodata....

Resume ini sangat penting krn ia menggantikan diri untuk bercakap dengan bakal boss. Dapat atau tidak kerja tersebut adalah bergantung kepada resume yang dibuatnya.

Baru-baru ini, I terbaca sebuah resume seorang ex-member (kenapa ex... itu cerita lain). Resumenya biasa aje...nama, tarikh lahir, nombor kontak, pendidikan, pengalaman bekerja dll.

Apa yang mencuit hati ialah cara dia menceritakan pengalaman kerjanya....BRAGGING. Tempat terakhir yang dia kerja adalah di satu ofis di Kuala Lumpur sebagai seorang pembantu pentadbir.

Tempoh dia tulis tentang dia bekerja disitu adalah 9 bulan dalam tahun 2008. Padahal sekarang adalah bulan Julai, mana datang 3 bulan itu.... Dan, apa yang I tahu ialah dia mula kerja bulan pertengahan bulan April.... jadi dari April sehingga sekarang baru genap 3 bulan. Mana yang lagi 6 bulan itu????????????

Ini amat bercanggah dengan moto hidupnya yang ditulis dalam resume iaitu JUJUR, mana kejujurannya??????

Resume seharusnya ditulis dengan kejujuran, kalau nak tipu pun, janganlah tipu sampai kantoi, takkan pengurus HRM ataupun BOSS tak cerdik. Resume seharusnya memasarkan seseorang BUKAN untuk menghancurkan seseorang.

Kalau masa menulis resume itu, tak memikir dengan secara serius, buat dengan sewenang-wenangnya, inilah terjadi.....

Kantoi dengan penipuan, hancur perwatakan diri.